Haluaisitko päästä urheilijatiimiinne tai tehdä vaikuttajayhteistyötä kanssanne?
Meille on tärkeää, että yhteistyökumppanimme, urheilijamme ja vaikuttajamme jakavat samat arvot kanssamme – ilon vedessä liikkumiseen, omien tavoitteiden saavuttamiseen sekä luonnon kunnioittamiseen. Teemme yhteistyötä mielellänne eri tahojen kanssa, silloin kun se on mahdollista. Jos koet olevasi oikea henkilö levittämään meidän sanomaa, ole yhteydessä. Yhdessä olemme enemmän 💙
Jos haluat hakea urheilijatiimiinne tai vaikuttajaksi, laita vapaamuotoinen yhteistyöehdotuksesi tai hakemuksesi osoitteeseen tanja@aquaction.fi ja olemme sinuun yhteydessä, mikäli yhteistyö on meille ajankohtainen.
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa
Meille on tärkeää että vaikuttajamarkkinointi tehdään noudattaen Kuluttaja-asiamiehen linjauksia.
”Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yritysten ja vaikuttajien välistä kaupallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on yrityksen tuotteiden myynnin edistäminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen. Kaupallinen yhteistyö voi syntyä esimerkiksi siten, että yritys ja vaikuttaja tekevät sopimuksen yrityksen tuotteita koskevasta sisällöntuotannosta.
Vaikuttajamarkkinoinnin lopputuote voi olla esimerkiksi vaikuttajan julkaisema yritystä tai sen tuotteita käsittelevä video-, audio- tai kuvajulkaisu tai blogikirjoitus. Myös ns. brändilähettiläänä toimimista koskevat samat mainonnan tunnistettavuuden säännöt kuin muutakin vaikuttajamarkkinointia.
Vaikuttajan yritykseltä saama vastike markkinoinnista voi olla rahaa tai rahanarvoinen etu, kuten vaate, lahjakortti tai matka. Vaikka saatu vastike ei olisikaan rahaa, kyse on silti markkinoinnista.
Mainonnan tunnistettavuutta koskee kuluttajansuojalaki. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.”
Kaupallisen yhteistyön merkitseminen
Sekä yrityksen että vaikuttajan velvollisuutena on varmistaa, että vaikuttajamarkkinoinnin kaupallinen tarkoitus käy ilmi, eikä piilomainontaa harjoiteta. Markkinoinnin on erotuttava muusta sisällöstä, jotta kuluttaja tietää, milloin on kyse kaupallisesta vaikuttamisesta.
Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinoidaan. Sääntö on sama riippumatta siitä, missä mediassa tai millä tavoin markkinointi on toteutettu.
Ohjeistus Aquactionin vaikuttajille ja urheilijoille.
- Merkitsethän kaupallisen yhteistyön heti julkaisun alkuun käyttämällä ilmaisua ”kaupallinen yhteistyö Aquaction.fi kanssa”
- Mikäli yhteistyö kattaa sovitusti useamman julkaisun, teethän merkinnän jokaiseen julkaisuun, ei vain ensimmäiseen.
Mikäli olet saanut tuotteita käyttöösi
- Kerro heti julkaisun alussa, että kyseessä on vaikuttajamarkkinointi esimerkiksi ilmaisulla ”saatu tuote, aquaction.fi”
- On riittävää, että saadusta tuotteesta kerrotaan, kun tuote esiintyy kanavassasi ensimmäistä kertaa tai kun tuote liittyy julkaisuusi olennaisesti (esim. tuotetta käsitellään julkaisussa nimenomaisesti).